اول توضیحات کوتاهی در مورد خود هلیکوپتر برای آشنایی بیشتر : 

1- هلیکوپتر بر عکس تمام وسایل پرنده دیگر که قابلیت گلاید دارند بوسیله نیروهایی کار میکند که در تضاد با هم قرار دارند و کوچکترین اختلالی در کارش موجب بروز یک فاجعه میگردد .

2- وزن برخواستن برای هر هلیکوپتر میزان مجازیست و پرواز با بیش از این وزن غیر ممکن است .

3- ملخ هلیکوپتر در هنگام چرخش (حدودا 330 دور در دقیقه )  نا مریی میشود و سرعتی (سرعت زاویه ای )  نظیر یک گلوله شلیک شده دارد و کوچکترین تماس  با آن باعث آسیب شدید میگردد .

4- ملخ دم برای خنثی کردن گشتاور چرخش ملخ اصلی و سرعت چرخش آن حدودا 3برابر ملخ اصلیست .

5- سرعت گردش ملخ در تمام طول پرواز ثابت است و این زاویه حرکت ملخ است که تغییر میکند .

6- نیروی ایستادن در جا برای یک هلیکوپتر از نیرویی که برای پرواز نرمال استفاده میکند بیشتر است .

7- هلیکوپتر در حالت ایستا برای امداد مانند یک شئی معلق بسیار آسیب پذیر بوده و باد شدید (بیشتر از 30 کیلومتر در ساعت ) یا حرکات پاندولی امداد گر یا بار خارجی میتواند باعث عدم تعادل آن و بروز حادثه گردد .

8- هر چه ارتفاع بیشتر شود با توجه به رقیق شدن هوا از توانایی وسیله پرنده کم خواهد شد .

9- هلیکوپتر ها در ایران دارای 3 خدمه میباشند . خلبان (سمت راست کابین ) کمک خلبان  (سمت چپ ) و کروچیف (پشت کابین ) . کروچیف مسوول کابین و امور مسافران بوده و  تمام هماهنگی مسافرین  با خلبان باید بوسیله کروچیف و اجازه او انجام گیرد . 

10- امداد در کوهستان با توجه به وجود بادهای غیر طبیعی  ، رقیق بودن هوا ، نیاز به پرواز ایستا ، عدم وجود جای مناسب برای نشستن ، نزدیک شدن به صخره ها و عدم دسترسی به رادیو از پرواز های بسیار خطرناک به شمار میرود و خلبان و خدمه خود در معرض خطر جدی قرار دارند .



قسمت دوم به رفتار کوهنورد در مقابل یک هلیکوپتر امداد اشاره دارد :

1- در هنگام نزدیک شدن هلیکوپتر امداد بوسیله افروختن دود یا تکان دادن یک پارچه رنگی به خلبان در دیده شدن خود کمک کنید .

2- پشت به باد باستید  با دستان باز ... با این کار جهت باد و نشستن در جهت مناسب را به خلبان نشان دهید . 

3- حداقل محل مناسب برای نشستن هلیکوپتر 30 m در 30m  است . در غیر این صورت خلبان قادر به نشستن نخواهد بود .

4- در هنگام نشستن از هلیکوپتر دور شده و پشت به هلیکوپتر بنشینید . برای محافظت از چشمها در اثر برخورد سنگ و خارو خاشاک دستان خود را روی صورت بگیرید .

5 - هرگز از پشت یا سمت شیب دار به هلیکوپتر نزدیک نشوید . 

6 - نزدیک و دور شدن به هلیکوپتر حتما باید با زاویه 45 درجه از دماغه هلیکوپتر انجام شود تا خلبان آگاهی لازم را داشته باشد . 

7 - اگر هلیکوپتر در حالت ایستا قرار دارد و نمیتواند بنشیند از انجام حرکات شدید هنگام سوار و پیاده شدن خودداری کنید . 

8- چنانکه هلیکوپتری در حال استارت یا شات داون کردن میباشد از نزدیک شدن به آن تا ثابت شدن کامل ملخ خودداری کنید .

9 - حواستان به تجهیزاتی نظیر باتوم یا کلنگ کوهنوردی باشد که عمودی نگرفته باشید !. 

10 - اشیا شل مانند کلاه یا دستمال سر و ... را هنگام نزدیک شدن هلیکوپتر با دست بگیرید . 

11- فرکانس تماس اضطراری در تمام جهان ( 40.50 FM) و ( VHF 121.50) می باشد .

12- چنانچه رادیو در اختیار دارید از بلاکه کردن یا صحبت بی مورد در رادیو خودداری کنید . 

13 - پس از ورود به داخل کابین فورا نشسته و کمربند ایمنی را ببندید . 

14- از جمع کردن بار و مسافرین در یک سمت کابین خود داری کنید .

15 - از بردن مواد سوختی و محترقه به داخل کابین خودداری کنید .



ذخیره و نمایش دادن این بروشور به اعضا گروه و دوستانتان خالی از لطف نیست :


 

 

 

 

 

 

 نقل از وبلاگ :ماگما